Setu Bandha Sarvangasana – Bridge Pose – de pose van November

Setu Bandha Sarvangasana, of te wel de Bridge Pose, een yogahouding waarbij je je immuunsysteem stimuleert en je energie een boost geeft. Ook werkt het op je creativiteit en door het openen van je borst, opent het je hart chakra: weg met jaloezie en boosheid! Immuun en energie boost en warme gevoelens: perfect voor de maand waarin het donkerder en kouder wordt!

Wat doet het voor je? Zoals zoveel yogahoudingen kan deze pose veel voor je doen! Het opent je borstgebied en schouders, stretcht en versterkt het boven/midden van je rug (thorasic spine), opent je heupen aan de binnenkant en versterkt je benen. Verder werkt het door op je spijsvertering en bloedcirculatie. Je lymfeklieren in je oksels, maar vooral die grote lymfeklieren in je liezen stimuleer je in deze houding, waardoor je je immuunsysteem een boost geeft. Mentaal geeft het verlichting aan je hoofd, kalmeert het de hersenen en vermindert angst.

Hoe doen je het? Je ligt op je rug en buigt (een voor een bij een gevoelige onderrug) je benen en zet je voeten dichtbij je billen. Je voeten wijzen recht naar voren, je knieën dezelfde kant op – dus ze vallen niet naar buiten. Je armen met de handpalmen omlaag liggen naast je lichaam. Zorg dat je nek ook ‘recht is’, je kin een beetje naar binnen getrokken. Dan duw je je voeten stevig in de vloer en breng je je aandacht naar je staartbeen. Wervel voor wervel lift je je bekken omhoog. Blijf de kracht van je benen gebruiken door je voeten goed in de mat te duwen en je voor te stellen dat er een blok tussen je bovenbenen zit die je vastklemt! Blijf ook rustig door ademen en neem de tijd om tot je max te komen. Duw je borst richting je kin. Helemaal gelift? Blijf dan 1-4 minuten in de houding.

Je kunt je handen in elkaar strengelen met gestrekte armen (zie afbeelding hierboven), om nog meer te openen in je borst en schouders. Zo stimuleer je de lymfeklieren in je oksel nog meer. Of je strekt je armen boven je hoofd uit.

Bonus: En dan de super immuunbooster: tap 20 seconde met de vingers van 1 hand op je borstbeen – in het midden van je borst, hierachter zit de thymus. Je reset als het ware de thymus, die t-cellen aanmaakt, welke alle ‘evil’ ziektemakers te lijf gaan!

Extra uitdaging? lift een been in de lucht en strek deze helemaal uit, hou vast voor 1 minuut & wissel. Vergeet niet rustig door te ademen!

Even wat rustiger aan? breng een blok of kussen onder je stuitje, adem & ontspan!

 

Wie weet wat je voelt als je deze houding een aantal keer probeert! Persoonlijke begeleiding nodig? Kom langs voor een (proef)les of boek een prive les! Meer informatie: proefles, priveles, Yinspecials & Reguliere lessen

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *