Yogapose van de zindere zomer van 2017: Ustrasana!

Ustrasana of te wel de Kameelhouding

 

Wat doet het voor mij? Ustrasana of de Kameelhouding opent de voorkant van je lichaam en versterkt de achterkant (inclusief je billen :)). De zomer is de tijd dat we weer openen en vooral het borstgebied na ‘het winters holletje’! Ook open je je hart naar de zon en laat je de energie extra stromen in je solar plexus en hart. Voelt je energieker.

En hoe doe ik het dan? Kom op je knieën en recht je bovenlichaam omhoog. Zet je handen met de vingers omhoog gericht op je onderrug. Dan breng je je bekken naar voren, elke uitademhaling voel je dat je bekken iets meer naar voren komt, als of je deze over je knieën heen wil brengen. Neem je tijd, je hoeft niet in een keer naar je max. Als je een aantal ademhalingen hierop heb gefocust, lift je je borst hoger, open je borst, je hart, richting de lucht en zon. Als je geen last heb van je nek, kun je je nek als laatste naar achter laten komen. Als dit niet fijn voelt kijk je vooruit. 

Langzaam kun je vanuit hier opbouwen om je handen op je hielen te brengen. Eventueel eerst op blokken en daarna met je tenen in de mat gekruld (zodat je hielen wat hoger komen). Let erop als je verder gaat je je bekken naar voren blijven brengen! 

Minimaal 30 seconden, rustig opbouwen om langer in de houding te kunnen blijven. Eindig met balasana (kindhouding), door heel rustig en bewust je bewegingen te volgen om uit de houding te komen: kom eerst met je lichaam terug naar voren en daarna pas je hoofd, laat je handen van je afglijden en breng je hoofd richting de vloer en je billen op je hielen. 

En vergeet niet te genieten ;)!

Oh, en veel savanasa’s zijn altijd goed gedurende de zomer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *