De Yogaflowpose van september: Marjaryasana-Bitilasana

Marjaryasana-Bitilasana

of te wel de Cat-Cow-Flow!

In het kader van flow, de in yoga zo bekende houding, die super goed voor je is.  In de Cat-Cow beweging staat je wervelkolom centraal. Een gezonde wervelkolom betekent een gezond lichaam en geest. Of zoals pilates zegt: je bent zo oud als de flexibiliteit van je wervelkolom!

 

 

Wat doet het voor mij? De cat-cow houding heeft vele voordelen, waaronder het verwarmen, versterken en versoepelen van je rug/wervelkolom, waar alle zenuwen doorheen lopen. Verlicht onderrug klachten, vergroot de flexibiliteit van de nek, schouders en rug en stretcht heupen, rug, buik, borst en longen. Je gebruikt je hele lichaam, en dus versterkt je hele lichaam. De beweging flowt op jouw ademhaling waardoor je focus naar binnenbrengt. De beweging laat stress in de rug los en brengt kalmte aan de geest. Verder worden de houdingen gerelateerd aan emotionele balans, inspiratie en vreugde.

Hoe doen we het? Je start op handen en knieën. Knieën op heupwijdte, handen schouderbreedte onder je schouders. Je duwt je handen stevig in de grond en lift de ruimte tussen je schouders. Vingers gespreid en iets meer gewicht aan de duim en wijsvinger zijde. Je duwt je wreven stevig in de grond en je nek is in lijn met je rug, je kijkt dus recht naar beneden. Voel dat je hele lichaam actief is, je navel wat naar binnen getrokken.

Dan breng je je aandacht naar je staartbeen en als je inademt begin je je staartbeen omhoog te brengen, er ontstaat een holling in je onderrug, dan volg je vanaf je staartbeen, wervel voor wervel, de weg omhoog en maak je de holling steeds groter. Aan het einde lift je je borst en komt je hoofd als laatste ook wat omhoog: ‘cat’. Als je uitademt, breng je weer eerst je aandacht naar je staartbeen en daar begin ook de beweging naar ‘cow’. Je krult je staartbeen weer naar binnen alsof je deze zo ver mogelijk naar je navel brengt. Weer wervel voor wervel krul je je rug bol. Als laatst duw je je handen wat steviger in de grond en bol je de ruimte tussen je schouderbladen en breng je je kin naar je borst.
Belangrijk is om te bewegen met aandacht, ‘wervel voor wervel’, en op jouw ademhalingstempo. Doe je ogen dicht en voel wat je aan het doen bent en wat het voor je doet!

Last van je polsen? Breng dan je onderarmen op de grond. Of kom zitten en doe de beweging zittend. Ook altijd goed om te doen achter je bureau!

Voel vrij om je rug daarna in elke richting te bewegen die goed voelt…

Kom in de flow & voel je goed! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *